Abstract
The overall objective of this study is to better understand the level of interest of students at SDN 3 in Palembang in football, as well as the specific factors that contribute to that level of interest. The students in question are fifth and sixth grade students at SDN 33 in Palembang, Indonesia; The sample size is sixty. This research is an example of descriptive quantitative survey research. Information is collected through surveys, interviews, and observations which are then documented. The data collected showed that student interest was relatively high, accounting for 69.1% of the sample. Some of the things that attract this attention include intrinsic motivation, external influences, attitudes towards teachers and learning, family support, school resources, and widespread media exposure. Researchers recommend a more in-depth study of students' attitudes about other aspects of classroom learning and more concerted efforts to maximize student interest in classroom learning.
References
Aji, P. B., Sumantri, A., & Martiani, M. (2022). Survei Minat Siswa Dakam Permainan Sepak Bola Kelas V Di Sekolah Dasar Negeri 140 Seluma. Educative Sportive, 3(01), 62–66. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/edusport/article/view/2431
Arikunto, S. (2013). Prosedur Suatu Pendekatan Praktik. In Rineka Cipta. Rineka Cipta.
Barquilla, M. B., & Cabili, M. T. (2021). Forging 21stcentury skills development through enhancement of K to 12 gas laws module: A step towards STEM Education. Journal of Physics: Conference Series, 1835(1), 1–18. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1835/1/012003
Bayu, W. I., & Andrianto, J. R. (2014). Profil Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Pada Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Menengah Atas Se-Kabupaten Jombang Tahun 2016. Bravo’s : Jurnal Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan, 5(1), 18. https://doi.org/10.32682/bravos.v5i1.442
Damayanti, S., & Noordia, A. (2021). Analisis Minat Masyarakat Dalam Melakukan Olahraga Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Kesehatan Olahraga, 09(03), 1–10.
Darminto, A. O. (2017). Analisis Minat Belajar Penjas Terhadap Kemampuan Bermain Sepakbola pada Siswa Putera SMA Negeri 1 Lamuru Kabupaten Bone. Jurnal Genta Mulia, 8 No 1(2301–6671), 1–12.
Dwi Pranata, B., Agung Pratama, B., & Nanda Hanief, Y. (2017). Survei Tentang Minat Belajar Sepak Bola Siswa Kelas 4, 5 dan 6 SDN 2 Karanganom Kecamatan Kauman Dibimbing oleh [Universitas Nusantara PGRI Kediri]. In Simki-Techsain (Vol. 01, Issue 08). http://simki.unpkediri.ac.id/detail/12.1.01.09.0224
Ferrari Valentino, R., & Iskandar, M. (2020). Identifikasi Minat Siswa Pada Ekstrakurikuler Sepak Bola. Jurnal Master Penjas & Olahraga, 1(1), 47–54. https://doi.org/10.37742/jmpo.v1i1.7
Gani, A., Ismaya, B., & Dimyati, A. (2021). Survei Minat Siswa dalam Mengikuti Ekstrakurikuler SepakBola Di SMPN 1 Lemahabang Karawang. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(2), 47. https://doi.org/10.31602/rjpo.v4i2.5293
Hidayah, T. (2015). Meningkatkan Kesadaran Hidup Sehat dan Bugar melalui Senam General untuk Kegiatan Wisata dan Rekreasi. Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 2(2), 156–162.
Iyakrus, I. (2019). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Prestasi. Altius : Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(2). https://doi.org/10.36706/altius.v7i2.8110
Mahendra, A. (2009). Implementasi Sport Education Model. Program Studi Pendidikan Jasmani, Kesehatan, dan Rekreasi, STKIP Nahdatul Ulama Indramayu. https://books.google.co.id/books/about/Implementasi_Praktis_Sport_Education_Mod.html?id=mnonEAAAQBAJ&redir_esc=y
Mashud, M. (2016). Model Sekolah Berwawasan Kebugaran Jasmani. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 15(1). https://doi.org/10.20527/multilateral.v15i1.2485
Mashuri, H., Puspitasari, I. C., & Abadi, S. M. (2019). Pendidikan Jasmani dan Olahraga: Sebuah Pandangan Filosofi. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 3, 383–390. http://ojs.semdikjar.fkip.unpkediri.ac.id/index.php/SEMDIKJAR/article/view/41
Prakoso, R. A., Kuntjoro, B. F. T., & Prakoso, B. B. (2022). Minat belajar peserta didik dalam pembelajaran lompat jauh. Sriwijaya Journal of Sport, 1(3), 157–169. https://doi.org/10.55379/sjs.v1i3.466
Prasetya, Y. E., & Kuntjoro, B. F. T. (2019). Pengaruh Modifikasi Permainan Sepak Bola Terhadap Minat Siswa Putri Pada Pembelajaran Sepak Bola. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 7(3), 297–300.
Prasetyo, Y. (2015). Kesadaran Masyarakat Berolahraga Untuk Peningkatan Kesehatan Dan Pembangunan Nasional. Medikora, 11(2), 219–228. https://doi.org/10.21831/medikora.v11i2.2819
Saputra, E., Darnius, S., & Masri. (2016). Upaya Guru Memotivasi Siswa Pada Pembelajaran Permainan Sepakbola di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sungai Limpah Sibreh, Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah, 2(1), 39–46. https://jim.usk.ac.id/penjaskesrek/article/view/1841

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Muhammad Kevin, Iyakrus, Ahmad Richard Victorian